KONKURRANSER

"Aldri tenk på det å vinne. Tenk heller at du ikke behøver å tape"

- fra Gichin Funakoshi sine tyve gyldne regler, Niju kun.
I JKA Norway er det mulig å konkurrere i kata og kumite. Her kan alle fra 8 år og eldre være med å delta. I JKA Norway er det egne junior og senior stevner; JKA Cup og JKA Open. I tillegg er det JKA NM for juniorer og seniorer.

JKA CUP

JKA Cup arrangeres både for juniorer og seniorer.

Juniorklassen er 8 – 18 år, og alle med graden 9.kyu - dan kan delta. Klassene deles inn etter alder og beltegrad.

Seniorklassen er ny fra 2016, slik at JKA Cup nå både er for seniorer og juniorer. Seniorlandslagsutøvere kan ikke delta på disse cupene. JKA Cupstevnene blir arrangert flere ganger årlig i Bergen, Sandnes og i Sandefjord.

JKA OPEN

Her kan alle fra fylte 16 år delta, og med graden 3.kyu eller høyere. Det er egne klasser for jenter og gutter, og det deles inn i klasser etter alder og beltegrad. Det er også egen veteranklasse, + 40 år. Dette stevnet arrangeres hvert år i slutten av oktober.

JKA Nasjonalt mesterskap

JKA Nasjonalt mesterskap er for alle utøvere over 13 år med 3. kyu - dan. Det konkurreres i kata, kumite og lagkata.

For å delta i JKA NM må utøveren:

• være norsk statsborger eller være tilknyttet klubb i JKAN med minimum 1 år

• ha gyldig JKA Norway lisens. I senior klassen hvor det er dangraderte må utøverne ha vært medlem av JKA Norway i minimum 1 år.

• En utøver kan ikke representere mer enn en klubb i konkurransen.

​Både kata og kumite konkurransene fungerer etter cup-prinsippet. Det vil si at hvis en utøver vinner går utøveren videre til neste runde. Blir det tap for utøveren er det ingen muligheter for videre avansement.

I både kata og kumiteklassene er det delt inn i nivåer etter hvilke belte en har. På denne måten får utøverne en riktig progresjon med hensyn til å vise sine kunnskaper. Lavere graderte utøvere viser en enklere form for kumite som sanbon kumite, kihon ippon kumite og ju ippon kumite enn de med svart belte.

Svartbeltene må gå fri kumite. I fri kumite er det kun en vektklasse. Her kan en lettvekter på 60 kilo møte en tungvekter på 100 kilo. Det fascinerende er at utfallet ikke har sammenheng alltid med hvor stor en utøver er.

JKA Norway

Stevnereglement